Εντυπώσεις ενός εθελοντή από την προχτεσινή μέρα αυτοδιάθεσης της πατάτας…

Posted on Απρίλιος 2, 2012

0




ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ


Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ για την εμπειρία που έζησα σήμερα. Το «σας» οφείλεται στο ότι θέλω να είναι σαφές ότι δεν διεκδικώ κανένα μερίδιο στην μεγάλη αυτή επιτυχία (αναφέρομαι στην ευρύτατη προσέλευση του κόσμου).

Είναι η συγκλονιστικότερη εμπειρία που έχω ζήσει (σε μαζικό επίπεδο στη Λαμία). Ίσως συγκρίνεται με τις πρώτες μέρες των Αγανακτισμένων στο Πάρκο. Διαφοροποιείται έναντι αυτών ότι είναι ακόμη ευρύτερη. […]

Φθάνοντας αργοπορημένος το πρωινό το Σαββάτου (και «απροετοίμαστος» λόγω ίωσης την τελευταία εβδομάδα) ανέλαβα να εποπτεύω τη διαδικασία έκδοσης των αποδείξεων, γιατί υπήρξαν υπόνοιες ότι κάποιος θα μπορούσε να παραλάβει διαφορετική ποσότητα από όση είχε πληρώσει. Στη συνέχεια στην πράξη έγινα βοηθός του «ταμία» (κι αυτός εξυπηρέτηση έκανε) του παραγωγού. Μαζί με κάποιον άλλον κύριο που προσφέρθηκε, προσπαθούσαμε να επιταχύνουμε τη διαδικασία είσπραξης των χρημάτων, που ήταν και το αδύνατο σημείο καθότι μόνο ένας έκοβε τις αποδείξεις και εισέπραττε τα χρήματα.

Μετά το απροσδόκητο σοκ που όλοι υποστήκαμε, περνώντας από τον τρόμο, στη ματαιότητα του «τι καθόμαστε και κάνουμε εδώ τώρα» και στην ανάγκη να επικρατήσει «ψυχραιμία», προσπαθήσαμε να ανταποκριθούμε στην ολοένα και αυξανόμενη ουρά και στις σποραδικές διαμαρτυρίες και υποδείξεις (τις γνωστές ελληνικές), «γιατί δεν βάζετε δύο ταμεία» κλπ. Μάλιστα αισθάνθηκα πολύ «ψυχρός επαγγελματίας» όταν είπα στον «ταμία» ότι πρέπει να συνεχίζει να κόβει αποδείξεις τη στιγμή που εκείνος αναρωτήθηκε μήπως πρέπει να σταματήσουμε λέγοντας: «… ο άνθρωπος με έφερε εδώ, έχει πρόβλημα και εγώ θα συνεχίζω να εισπράττω;». Εννοείται ότι «βγάλαμε φτερά» όταν διαπιστώσαμε ότι το πρόβλημα ήταν προσωρινό και δεν απαντήσαμε ποτέ «επιθετικά» σε καμμία διαμαρτυρία.

Προσπαθώντας να βάλω σε μια τάξη τις αντιδράσεις θα αναφέρω:

Την επιδοκιμασία της πλειοψηφίας του κόσμου: «μπράβο καλά κάνετε, σας ευχαριστούμε, να συνεχιστεί αυτό και με άλλα προϊόντα». Είναι απερίγραπτο το τι αισθάνεσαι εκείνη τη στιγμή αλλά και πόσο «ρόδινο», έστω για μερικά λεπτά, βλέπεις το μέλλον.

Την επιθυμία πολλών να τους αυξήσουμε την ποσότητα που έγραφε το χαρτάκι. Νομίζω ότι αυτό αυξάνει τις ευθύνες μας για το μέλλον. Πάντως αν εξαιρέσουμε την δικαιολογημένη ίσως δυσφορία, που οφείλεται στο ότι η αρχική παραγγελία ήταν σε 30κιλα σακιά και μετατράπηκε σε 20κιλα, νομίζω ότι πρέπει να δουλέψουμε σ’ αυτή την κατεύθυνση τονίζοντας, πάντα με καλό τρόπο, ότι ο «πανικός πολέμου» θα μπορούσε να μετασχηματιστεί σε οργάνωση, αλληλεγγύη και εμπιστοσύνη στο διπλανό.

Την αντίδραση αρκετών, όχι πολλών, όταν δίναμε προτεραιότητα σε κάποια «άτομα με ειδικές ανάγκες». Μάλιστα αντιδρούσαν κάποιοι που ήταν πολύ μπροστά και ήταν θέμα λεπτών η εξυπηρέτησή τους. Νομίζω ότι και σε αυτόν τον τομέα θα πρέπει να έχουμε μια πρόβλεψη σε κάποια επόμενη προσπάθεια, π.χ. μια ιδιαίτερη διαδικασία που θα εποπτεύεται από έναν-δύο εθελοντές αποκλειστικά. Ο κόσμος είναι δύσπιστος απέναντι σε κάποιους που το παίζουν «άτομα με ειδικές ανάγκες» και, κακώς κατά τη γνώμη μου, είναι ανυπόμονος μη δείχνοντας ανωτερότητα απέναντι τους. Από την άλλη πλευρά νομίζω δεν είναι σκόπιμο κάποιος που έχει πραγματικό πρόβλημα να προσπαθεί να το αναδείξει ερχόμενος να ζητήσει ιδιαίτερη μεταχείριση όταν έχει και άλλη επιλογή (και πιστεύω ότι υπήρξαν και τέτοιες περιπτώσεις).

Άφησα τελευταίες τις σποραδικές διαμαρτυρίες, που τη στιγμή της ώρας αιχμής δεν ήταν και τόσο σποραδικές. Στις υποδείξεις, «γιατί δεν βάζετε δύο ταμεία», «γιατί δεν χωρίζατε αλφαβητικά τις παραγγελίες»,  απαντήσαμε ζητώντας τους συγγνώμη, λέγοντας τους ότι πρώτη φορά οργανώνουμε μια τόσο μεγάλη διαδικασία, ότι δυστυχώς είναι διαθέσιμος μόνος ένας ταμίας από πλευράς παραγωγού και πρέπει να τον προστατεύσουμε για να αντέξει μέχρι το τέλος. Το επιχείρημα ότι δεν είμαστε υπάλληλοι του παραγωγού αλλά εθελοντές σπάνια και με καλό τρόπο το χρησιμοποιήσαμε. Επίσης υπήρξαν διαμαρτυρίες από κάποιους γιατί κάποιοι άλλοι είχαν πολλά χαρτάκια, λέγοντας μας ότι «είχατε πει ότι θα ζητάτε ταυτότητες, αλλά δεν βλέπουμε να το κάνετε».

Θα αναφέρω μερικά επιπλέον σχετικά περιστατικά: Κάποια στιγμή ο «ταμίας» με ρώτησε τι ώρα είναι. Ήταν 11 και τέταρτο και είχαμε ένα «βουνό» από αριστερά μας, δεν θυμάμαι αν ήταν τότε ή λίγο αργότερα που η Αθηνά τον ρώτησε αν θέλει ένα κρουασάν. Το δέχτηκε ευχαρίστως και συνέχιζε να κόβει αποδείξεις και να δίνει ρέστα τρώγοντας. Στην αρχή δεν με άφηνε να τον βοηθάω στα ρέστα για να μην μπερδευτεί. Βέβαια από την αρχή μου είχε εκφράσει τον θαυμασμό του για την οργάνωση που είχαμε. Στη συνέχεια με προέτρεπε να δίνω και εγώ ρέστα. Λίγο πριν είχαμε αλληλοσυστηθεί. Η όλη διαδικασία ολοκληρώθηκε σε πέντε περίπου ώρες εκ των οποίων η τελευταία ήταν άνετη και με σποραδικές πληρωμές. Υπολογίζοντας εκ των υστέρων τον χρόνο διαπίστωσα ότι στο φόρτε μας κάναμε πάνω από 3 συναλλαγές το λεπτό. Χαρτάκι, έκδοση απόδειξης, πληρωμή, ρέστα, συρραφή απόδειξης και χαρτιού σε λιγότερο από 20 δευτερόλεπτα. Να σημειωθεί ότι οι περισσότεροι δεν μπορούσαν να σκεφτούν από μόνοι τους να έχουν το ακριβές αντίτιμο. Πιο έντονο ήταν αυτό το φαινόμενο στην αρχή και στην ώρα αιχμής ιδιαίτερα σ’ αυτούς που βιαζόντουσαν περισσότερο και που θεωρούσαν ότι δεν πειράζει, ειδικά αυτοί, αν δεν έχουν το ακριβές ποσό, γιατί θα το κάνουν οι υπόλοιποι. Μια άτυπη προσωπική στατιστική με έχει οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι ο οδηγός που συνηθίζει να παρκάρει παράνομα είναι και ο ελάχιστα ανεκτικός απέναντι στην «παρανομία» του άλλου και ο πρώτος που θα κορνάρει όταν κάτι τον εμποδίζει.

Δύο ακόμη ζητήματα που είχα ξεχάσει:

Κάποιοι (λίγοι) έμειναν χωρίς πατάτες, ενώ είχαν παραγγείλει.

Ξεχάσαμε να καθαρίσουμε τον χώρο πριν φύγουμε.

Θα μπορούσαμε να ρωτήσουμε τους επισκέπτες αν θέλουν να τους πάμε κάπου …

Πιστεύω ότι πρέπει να ευχαριστήσουμε όσους ανταποκρίθηκαν στη μεγάλη αυτή κίνηση αυτοδιάθεσης προϊόντων.

Να ζητήσουμε συγγνώμη για τις ουρές που παρατηρήθηκαν κάποιο διάστημα, να τους τονίσουμε ότι αυτό δεν είναι το «ιδανικό» μας, ότι δεν υπήρχε, λόγω έλλειψης εμπειρίας, η δυνατότητα να χωριστούν αλφαβητικά οι παραγγελίες, γιατί αυτό πιθανόν θα δημιουργούσε άλλου είδους δυσλειτουργίες. Εδώ σχετικά να αναφέρω ότι όποιος έπαιρνε πολλές παραγγελίες μαζί (που ουσιαστικά μας βοηθούσε γιατί κόβαμε μόνο μια απόδειξη και τη συρράπταμε με όλα τα χαρτάκια) δεν θα μπορούσε να το κάνει αν οι παραγγελίες του δεν ταίριαζαν αλφαβητικά. Επίσης θα δημιουργούνταν άλλου είδους διαμαρτυρίες αν κάποιος από Α-Κ δεν βολευόταν με την αντίστοιχη ώρα και ερχόταν μαζί με το Π.

Να τονίσουμε ότι όποια επόμενη κίνηση μας θα διδαχτεί από την πρώτη εμπειρία και θα είναι πολύ καλύτερα οργανωμένη. Να ζητήσουμε και τη δική τους συνδρομή σε αυτό.

Τα διδάγματα από τη χθεσινή ημέρα … αναφέρονται ήδη καλά στην ανακοίνωση που αναρτήθηκε…

Προτάσεις για μελλοντικές πρωτοβουλίες

Είναι σημαντικό νομίζω να δείξουμε ότι μια πρωτοβουλία πολιτών έχει τη δυνατότητα να είναι τέλεια οργανωμένη. Έχει ευρύτατη απήχηση, δημιουργεί καινούργιους εθελοντές, ελπίδες και προοπτικές για το μέλλον. Ξεμπλοκάρει από την αντίληψη ότι τίποτα δεν μπορεί να γίνει σ’ αυτόν τον τόπο γιατί είναι όλοι πουλημένοι.

ΥΓ. Έγραψα σχετικά με αυτά που μπορούσα να αντιληφθώ καρφωμένος σε ένα και μόνο πόστο. Σίγουρα κάποιοι άλλοι θα έχουν να προτείνουν άλλες βελτιώσεις. Έμεινα στο ίδιο πόστο μέχρι τέλους, παρόλο που ερωτήθηκα αν θέλω κάποιος να με αλλάξει, γιατί πίστευα ότι τεστάροντας τη δική μου αντοχή θα είχα μια ένδειξη για την αντοχή του «ταμία», του Περικλή, με τον οποίο γίναμε φίλοι. Τελικά ήταν πολύ πιο εύκολο από ότι πίστεψα αρχικά, τις πρώτες 2-3 ώρες. Εκ των υστέρων σκέφτηκα ότι δεν χρειάστηκα να πιω ούτε μια γουλιά νερό.

ΥΓ 2. Κοιτώντας το διάλογο στο LamiaReport, ίσως πρέπει να πούμε 2 πράγματα παραπάνω για τους λόγους και τη σημασία της πρωτοβουλίας. Υπάρχουν και πολύ καλες φωνές, αλλά ο διάλογος έχει εγκλωβιστεί στο θέμα της τιμής, άλλοι τη θεωρούν υψηλή και άλλοι τη θεωρούν κάτω του κόστους, και βέβαια στο που βρήκε όλη αυτή την πατάτα το Νευροκόπι. Σπάνια ακούς για τον κόπο του αγρότη και για την υποστήριξη της όσο το δυνατόν πιο κοντινής παραγωγής.

Advertisements
Posted in: ΝΕΑ